MKB
Onze visie
“Wij garanderen kwaliteit in combinatie met persoonlijk contact en advies waar nodig.”
ZZP’ers; Zelfstandigen Zonder Personeel
Administratie wil zeggen; alle gegevens over uw onderneming die u op papier (ook kladaantekeningen) of elektronisch (bijvoorbeeld met de computer) vastlegt. Een goed opgezette en overzichtelijke administratie is van groot belang: niet alleen om aan uw wettelijke verplichtingen te voldoen, maar ook voor uw bedrijfsvoering.
Als ondernemer bent u wettelijk verplicht een goede administratie, die is afgestemd op de aard van uw bedrijf, bij te houden en te bewaren. Begin daarom meteen met het opzetten van een administratie, zelfs als uw onderneming nog niet eens feitelijk van start is gegaan.
Voor uw bedrijfsvoering
Met een goed bijgehouden administratie heeft u snel de beschikking over cijfers en resultaten van uw onderneming waarmee u inzicht krijgt in uw kosten, omzet en winst. Aan de hand hiervan kunt u inspelen op ontwikkelingen en uw activiteiten eventueel bijstellen.
Uw administratie vormt de basis van uw belastingaangifte. Deze aangiften moeten door de Belastingdienst snel en goed gecontroleerd kunnen worden. Als uw administratie niet volledig is, niet binnen een redelijke termijn te controleren is of als u uw administratie niet lang genoeg bewaart, kan dat vervelende gevolgen hebben. De Belastingdienst zal dan zelf uw omzet en winst vaststellen en de verschuldigde belasting berekenen. Als u het niet eens bent met die berekening, dan zult u zelf moeten bewijzen dat de berekening onjuist is. Dit heet “omkering van bewijslast”. Als u geen duidelijke overzichten heeft van uw aan- en verkopen. Zult u uw aangifte omzetbelasting niet kunnen invullen. En zonder een goede administratie kunt u geen aanspraak maken op voordelige regelingen, zoals de onbeperkte verliesverrekening voor de inkomstenbelasting of de kleineondernemingsregeling voor de btw.
(Bron: belastingdienst)
Zijlstra Controle & Administratie is aangesloten bij de VESAK, een samenwerkingsverband gespecialiseerd in ZZP-ers.